Bolognese z soczewicą to propozycja na obiad bez mięsa. To pyszny i zdrowy obiad, który dostarcza białka roślinnego, jakim jest soczewica. To obiad w stylu „wrzuć wszystko do garnka i miej czas dla siebie”. Jest błyskawiczny w wykonaniu, prosty, pyszny, zdrowy i, co najważniejsze, tak smaczny, że z chęcią zjadają go dzieci.

Bolognese z soczewicą pierwszy raz pojawiło się u nas gdy lodówka imponująco świeciła pustką. Po raz drugi, na wyraźne życzenie mojej córki. Niczego się nie spodziewając, podczas sobotnich zakupów, usłyszałam „czy kupimy soczewicę i zrobisz to pyszne bolognese?”. Zostałam jeszcze napomniana, że soczewica ma być zielona, nie czerwona.

Pomyślałam więc, że to doskonała rekomendacja żeby przepis pojawił się na blogu, zwłaszcza, że jako mama, z chęcią przyjmiesz propozycję błyskawicznego, zdrowego obiadu.

Bolognese z soczewicą- składniki:

(około 5 porcji)

  • 250g zielonej soczewicy (odmoczonej w wodzie przez noc)
  • duży ząbek czosnku
  • łyżka masła klarowanego
  • puszka krojonych pomidorów z puszki lub świeżych w sezonie
  • mały przecier pomidorowy (opcjonalnie)
  • 3 średnie marchewki
  • szklanka wody
  • fasola czerwona
  • makaron ryżowy
  • sól, pieprz

Bolognese z soczewicą- wykonanie:

W garnku rozpuść łyżkę masła klarowanego. Dołóż do niego wyciśnięty przez praskę duży ząbek czosnku i podsmaż krótko. Następnie dołóż odsączoną zieloną soczewicę (wymoczoną przez noc w wodzie), następnie puszkę krojonych pomidorów z puszki oraz przecier pomidorowy. Wymieszaj wszystko. Marchewki obierz, umyj i zetrzyj na drobnych oczkach. Dołóż do pozostałych składników. Wlej szklankę wody. Ponownie wymieszaj wszystkie składniki. Całość gotuj na wolnym ogniu przez około 45 minut do godziny. Dopraw do smaku solą i pieprzem.

Przed podaniem ugotuj makaron ryżowy w osolonej wodzie (ilość dostosuj do Waszych potrzeb). Wmieszaj makaron w bolognese z soczewicą. Wyłóż na talerz. Dodaj łyżkę czerwonej fasoli na wierzch każdej porcji. Każdą porcję polej oliwą z oliwek (5g).

Gotowe:)

Bolognese z soczewicą to świetna propozycja na obiad bez glutenu i zamiennik obiadu, który nie ma dodatku mięsa. To bolognese umożliwia również przemycenie dzieciom warzyw i sporej ilości błonnika, które są niezbędne dla różnych aspektów zdrowotnych. Taki obiad będzie również wspierał namnażanie się dobrych bakterii jelitowych, które jak już wiesz, są podstawą podstaw.

Jedyne o czym musisz pamiętać to o lektynach, które występują w strączkach. Dlatego kilkugodzinne wymoczenie soczewicy, jest krokiem, którego nie powinnaś pomijać. Dzięki wymoczeniu, bolognese będzie łatwiej strawne i nie wywoła problemów ze wzdęciami, na które uskarża się część osób, po spożyciu produktów strączkowych.

dietetyk kraków

Ze względu na lektyny, produkty strączkowe warto traktować jako dodatek do diety, a nie jej podstawę. Opieranie bowiem diety głównie o produkty bogate w lektyny (nasiona zbóż, strączki, fasole, groch, soja) może działać niekorzystnie na Wasze zdrowie.

Pomimo powyższych, bolognese z soczewicą będzie bardzo dobrym urozmaiceniem Waszych obiadów lub kolacji.

Smacznego i daj znać, czy zasmakowało również młodszym członkom Twojej Rodziny.

Jeśli szukasz zdrowych przepisów, zobacz również: bezwzględnie najlepsze naleśniki bezglutenowe jakie jadłaś.