Są wśród nas tacy, którzy nie muszą przejmować się nadmierną wagą. To Ci, którzy mogą jeść wszystko, ich sylwetka na tym nie cierpi, a Ci z grupy przeciwnej patrzą na to nieco zazdrosnym okiem. Przyczyn może być mnóstwo. Bo każdy z nas jest inny i każdy z nas może mieć inny problem, dla którego mamy problem z utrzymaniem prawidłowej masy ciała. Wahania wagi można natomiast zamknąć jedną klamrą ze snem ze względu na…nadnercza.

Dlaczego?

Ze względu na stres. Bo stresem dla organizmu nie jest tylko fakt, że coś lub ktoś podnosi Ci ciśnienie. Pisałam o tym tutaj: 20 źródeł stresu dla organizmu Twojego dziecka, z których z pewnością nie zdajesz sobie sprawy.

Każdy stres z wymienionych w powyższym artykule, znajduje odzwierciedlenie w Twoim zdrowiu. Zarówno gdy jesz za mało, albo jesz za dużo lub po prostu jesz niezdrowo, to Twoje nadnercza to odczuwają, bo jest to jedno ze źródeł stresu dla Twojego organizmu.

Nadnercza cierpią również gdy masz niedobory żywieniowe i wtedy gdy jest Ci ciężko w życiu. Źródłem stresu będzie również brak potrzebnej ilości snu. Przy czym Twoja potrzeba snu może różnić się od potrzeby każdej innej osoby, z którą będziesz próbowała się porównać.

nadnercza i ich wyczerpanie

Co to są nadnercza?

Nadnercza (nadnercze) to parzysty gruczoł wydzielania wewnętrznego, który znajduje się na górnym biegunie nerki.

Nadnercza wytwarzają:

  • glikokortykosteroidy (m.in kortyzol)
  • mineralokortykosteroidy (m.in aldosteron)
  • hormony płciowe androgenowe

Dlaczego nadnercza są tak ważne z punktu widzenia odchudzania?

Nadnercza są częścią osi podwzgórze-przysadka-nadnercza. To, co najistotniejsze dla Ciebie, to fakt, że prawidłowe funkcjonowanie tej osi zapewnia nam zarówno szeroko rozumiane zdrowie, dobre samopoczucie, dobry nastrój i dobrą sylwetkę.

Podwzgórze i przysadka są powiązane nie tylko z nadnerczami, ale również ze sterowaniem pracą tarczycy. Dlatego jeśli w pewnym momencie coś zaczyna się sypać na linii osi podwzgórze-przysadka-nadnercza, to z dużym prawdopodobieństwem zaczyna sypać się również Twoja gospodarka hormonalna.

To dlatego pomimo dobrej diety i aktywności fizycznej, Twoje starania mogą nie przynosić rezultatów, czyli mówiąc najprościej, nie możesz schudnąć, lub nie możesz utrzymać prawidłowej wagi.

nadnercza a stres

Nadnercza są bezpośrednio powiązane ze stresem. Czyli znów polecam Ci wrócić do artykułu o źródłach stresu, jako swoisty rachunek sumienia, co u Ciebie może przyczyniać się do zmęczenia nadnerczy. Stres potrafi zablokować spalanie tkanki tłuszczowej lub nawet spowodować wzrost wagi. Stres blokuje również funkcje układu odpornościowego.

Nadmierny stres (rozumiany wszechstronnie) może doprowadzić do sytuacji, w której nadnercza są zmęczone (wyczerpane). Zmęczone nadnercza są z kolei powiązane z problemami z funkcjonowaniem tarczycy. Jakkolwiek nadnercza mogą brzmieć dla Ciebie obco, tak niedoczynność tarczycy, większość z Was z łatwością łączy z przyrostem wagi, zmęczeniem i spadkiem nastroju.

Nadnercza mogą być wyczerpane i możesz odczuwać skutki tego stanu, pomimo tego, że nie dotyczy Cię żadna jednostka chorobowa związana z przysadką i bezpośrednio z nadnerczami. W środowisku lekarskim zmęczone nadnercza rzadko są brane pod uwagę w fazie wcześniejszej niż choroba Addisona (czyli w ostatniej, IV fazie ich wyczerpania).

Faktem jednak jest, że we wcześniejszych fazach, bez żadnych wątpliwości możesz odczuwać już, że coś się psuje. I z doświadczenia wiem, że większość przypisuje te objawy czemu innemu.

Zmęczone nadnercza-objawy:

  • odwrócony rytm dobowy (jesteś aktywna do późnych godzin nocnych, a rano nie możesz wstać)
  • wybudzanie się w nocy
  • zmęczenie
  • osłabienie
  • spadek masy mięśniowej
  • odkładanie się tkanki tłuszczowej na brzuchu i na karku
  • łaknienie soli lub słodyczy lub jednego i drugiego w zależności od fazy wyczerpania)
  • depresja

Wyczerpane nadnercza szczególnie często mogą dotyczyć młodych mam, zwłaszcza tych, które nie mogą liczyć na pomoc swoich bliskich. Brak wystarczającej ilości snu ze względu na pobudki dziecka, przeciążenie obowiązkami, bo wszystkie wiemy, jak naprawdę wygląda „urlop macierzyński”, jedzenie w biegu, bo trzeba przewinąć i nakarmić.

Z początku jeszcze jakoś idzie, ale z biegiem czasu czujesz się coraz gorzej, trudniej Ci skupić się na czymkolwiek, a nerwy zaczynają Ci puszczać zdecydowanie zbyt często. To wszystko to informacja dla Ciebie od Twojego organizmu, że przeginasz. Że za dużo robisz, za mało śpisz i odpoczywasz. Dlatego każda rada, która płynie w Twoją stronę, która mówi śpij jak dziecko śpi, obowiązki poczekają, to prawdopodobnie najlepsza rada, spośród otrzymanych.

Zmęczone nadnercza mogą dotknąć także każdej osoby, która prowadzi stresujący tryb życia, którą dotknęło ciężkie wydarzenie w życiu, która nie dosypia lub która zarywa noce ze względu na imprezy czy obowiązki.

I tak dochodząc do sedna…

Widzisz więc, że praca nadnerczy jest jednym z elementów całej układanki, jaką jest Twój organizm, Twoje zdrowie, samopoczucie i wygląd.

Dlatego, jeśli zauważasz objawy wymienione wyżej, to może okazać się, że Twoje nadnercza są w jednej z czterech faz wyczerpania i potrzebujesz ich regeneracji.

A za regenerację nadnerczy odpowiada przede wszystkim sen i odpoczynek, usunięcie stresorów lub nauka radzenia sobie z nimi.

Dlatego, jeśli problem nadmiernych kilogramów dotyczy Ciebie i pomimo starań, nie możesz schudnąć, to warto zacząć odpoczywać. Jeśli masz zmęczone nadnercza, to problematyczne mogą być nawet zbyt intensywne treningi. Dlatego więcej nie zawsze znaczy lepiej.

Podobnie, z restrykcją kaloryczną. Mniej nie zawsze będzie znaczyło lepiej, bo duże deficyty kaloryczne, to źródło stresu dla organizmu. A stres może zablokować spalanie tkanki tłuszczowej. I tak w kółko. Zamknięte koło odchudzania i przybierania na wadze, a na samym końcu Ty z całą frustracją, dlaczego nie chudniesz.

dietetyk Kraków

Czyli jak zregenerować nadnercza?

SEN.

Przede wszystkim sen. Wysypianie się i odpoczynek to elementy wspólne niemalże wszystkich jednostek chorobowych. Dlatego dbanie o siebie, o swoje potrzeby nie jest przejawem złego egoizmu. To inwestycja w Twoje zdrowie, które przekłada się na dobre samopoczucie, które z kolei jest niezbędne aby zabezpieczyć potrzeby dzieci lub innych członków rodziny, zależnych od Ciebie.

Nie wszystkim może się to podobać, ale każdy odpowiada za siebie i swoje nadnercza. Twoim największym obowiązkiem jest Twoje zdrowie i zadbanie o nie w najlepszy, z możliwych sposobów.

Dlatego po pierwsze śpij. Nadnercza regenerują się w ciągłym, nieprzerywanym śnie nocnym pomiędzy 21:00/22:00 a 1 w nocy oraz pomiędzy 6:00 a 9:00 rano.

Dlatego mając na uwadze równowagę hormonalną wynikającą z prawidłowej pracy osi podwzgórze-przysadka-nadnercza, kładź się spać bliżej 22:00 aby zyskać maksymalny czas, który umożliwia regenerację nadnerczy.

Na dwie godziny przed snem unikaj światła telewizora, komputera i telefonu. Światło emitowane przez te urządzenia elektryczne będzie powodowało wzrost kortyzolu (podobnie jak światło słoneczne każe Ci się rano wybudzić) i zaburzy Twój rytm dobowy, czego efektem może być trudność z zaśnięciem. W przypadku telefonu, większość firm umożliwia już włączenie światła żółtego. Jeśli Twój telefon nie ma takiej funkcji, możesz ściągnąć odpowiednią aplikację.

W godzinach popołudniowych najlepiej byłoby zrezygnować z używek. Kawa maksymalnie do 16.

Prawidłowo działająca oś podwzgórze-przysadka-nadnercza to równowaga hormonalna. A równowaga hormonalna to dobre samopoczucie, nastrój, zdrowie, płodność i sylwetka, która de facto jest efektem ubocznym równowagi Twojego organizmu.

nadnercza regeneruje odpoczynek

Ponadto jeśli chcesz zregenerować nadnercza:

  • intensywniejsze treningi zostaw raczej na pierwszą połowę dnia
  • wieczorne treningi niech będą w formie odprężającej (np. joga)
  • pamiętaj o regularnych posiłkach, dobrze zbilansowanych pod względem wartości odżywczych
  • zadbaj o relaks i aktywności dostarczające pozytywnych emocji
  • spaceruj
  • możesz zastosować masaże i akupunkturę jako pomoc w radzeniu sobie ze stresem
  • pamiętaj o odpoczynku

Może okazać się, że nadnercza nie będą chciały zregenerować się do momentu kiedy, nie zostanie usunięte źródło stresu. To, w jaki sposób poradzisz sobie z jego rozwiązaniem, będzie zależało od Ciebie.

Ale pamiętaj, że zawsze i na pierwszym miejscu będzie sen i odpoczynek. Regenerując nadnercza przybliżasz się do osiągnięcia pięknej sylwetki przez dążenie do równowagi hormonalnej. Nie zapominaj jednak, że jedzenie (niezdrowe, za dużo, za mało, pełne toksyn lub takie, którego Twój organizm nie toleruje) również będzie źródłem stresu i nadnercza również mogą cierpieć z tego powodu.

Życzę Wam pięknego dnia i odpowiedniego bilansu pomiędzy pracą, relaksem i snem. Ściskam mocno:*

Zdjęcia: 1, 2, 3, 4