Pogoda wciąż jest dla nas łaskawa. Ciepłe powietrze i duża ilość słońca pozwala nam jeszcze nie myśleć o nadchodzącej jesieni. Ale już można odczuć chłodniejsze poranki i wieczory, krótsze dni i słabsze światło słoneczne. Choć jedni wolą lato, drudzy zimę, to raczej nie znajdzie się nikt, kto lubi jesienno-zimowy, wzmożony okres chorób i obniżoną odporność w tym okresie.

Zwłaszcza jeśli dotyczy to chorób dzieci, a jeśli jesteś mamą to najprawdopodobniej już przekonałaś się na własnej skórze, że wirusy oddziecięce bywają wyjątkowo uciążliwe, nawet dla dorosłych, którzy odporność mają na medal.

A ponieważ jest już wrzesień i za chwilę nadejdzie ten mniej miły czas chorób, warto już teraz naturalnie wzmocnić odporność dziecka. Miejmy nadzieję, że po tak pięknym lecie, wyposażeni w duże dawki naturalnej witaminy D i innych witamin ze świeżych warzyw i owoców, pora deszczowa będzie dla nas łatwiejsza do przejścia.

Jak naturalnie wzmocnić odporność dziecka?

1. Chroń swoje dziecko przed dymem tytoniowym

Nie pal i nie pozwól palić innym w towarzystwie Twojego dziecka. Bierne palenie jest również bardzo szkodliwe, zwłaszcza jeśli chodzi o odporność.

2. Nie pozwalaj na duże ilości słodkich napojów

Nie mam na myśli tylko popularnych napojów gazowanych, ale również kartonowe soki i napoje owocowe, które kreowane są na zdrowe. Przykra prawda wygląda w ten sposób, że nie ma większej różnicy czy Twoje dziecko wypija napój gazowany czy sok z kartonu.

W jednym i drugim będzie podobna ilość cukru, który jest odpowiedzialny nie tylko za otyłość, ale również za powstawanie stanów zapalnych w organizmie, czy nadmierne pobudzenie dzieci i w konsekwencji problemy ze skupieniem uwagi, zachowaniem i agresją.

Dopisek w stylu „zawiera tylko naturalnie występujące cukry” ma na celu uspokoić Twoje wątpliwości. Te naturalnie występujące cukry to również cukier tylko owocowy w postaci czystej fruktozy bez błonnika. Jeśli w kartonowym soku spodziewasz się witamin- również na próżno. Taki sok jest pasteryzowany, więc witaminy ulotniły się wraz z pasteryzacją. Dlatego witaminy w takim procesie produkcji dodawane są po jej zakończeniu.

Słodkie napoje będą obniżać odporność dziecka, dlatego staraj się ich unikać.

3. Unikaj jak ognia śmieciowego, gotowego do odgrzania jedzenia, dużych ilości cukru, słodyczy, mięsa niskiej jakości i produktów z barwnikami, wypełniaczami i spulchniaczami

Dieta dziecka ma być naturalna, czyli jak najmniej przetworzona. Nawet najdroższe eko produkty będą do niczego jeśli będą to ekologiczne bezglutenowe ciastka, zamiast ekologicznej truskawki. Bezglutenowe ekologiczne ciastka to wciąż żywność przetworzona, a Twoje dziecko powinno jeść to wszystko, co można spotkać w jego naturalnej postaci i co będzie wspierać jego odporność.

Pamiętaj o jakości produktów, aby obniżyć wpływ trucizn na odporność dziecka. Więcej o tym jak środowisko, w którym żyjemy obniża odporność, wpływa na układ hormonalny i sprzyja chorobom, znajdziesz w artykułach wyjaśniających co to są obesogeny i ksenobiotyki.

4. Zmęcz dziecko aktywnością fizyczną

Wybierzcie taką aktywność fizyczną, którą dziecko lubi. Taniec, basen, rolki, sporty walki- to aktywność fizyczna, którą można uprawiać pomimo złej pogody. Zachęcaj dziecko żeby dało z siebie więcej. Ma się zmęczyć i ma się spocić. Odporność na plus i jednoczesna redukcja stresu.

5. Ogranicz stres w życiu dziecka

Paradoksalnie takie dziecko może doświadczać silnego stresu. Może przerabiać Wasze emocje. Może przeżywać to wszystko, co nowego, spotyka go w życiu. Może sobie z czymś nie radzić, pod Twoją nieobecność i może nie umieć o tym rozmawiać.

20 źródeł stresu dla organizmu Twojego dziecka, z których na pewno nie zdajesz sobie sprawy

Rozmawiaj z dzieckiem o jego emocjach, pomagaj w rozwiązywaniu jego problemów, bądź otwarta również na jego potrzeby i włącz aktywność fizyczną z punktu piątego. Stres bardzo mocno obniża odporność.

6. Nigdy nie podawaj antybiotyków na wszelki wypadek i rozważ czy leki, które przyjmuje Twoje dziecko, naprawdę są niezbędne

Antybiotyki i leki niszczą florę bakteryjną i w konsekwencji mogą powodować dysbiozę jelit, czyli tak zwane cieknące jelito, które przestaje pełnić rolę bariery dla tego, co przedostaje się do organizmu. W efekcie przedostaje się w nadmiarze wszystko to, czego nie chcemy, czyli wirusy, patogeny i alergeny. Antybiotyki i leki zmniejszają powierzchnię chłonną kosmków jelitowych, co z kolei wpływa na przyswajanie, wchłanianie składników odżywczych z pożywienia i suplementacji.

Nawet jeśli dbasz o dietę i suplementację swojego dziecka, ale również ochoczo sięgasz po leki- może się okazać, że Twoje dziecko niewiele z tego wchłania, wskutek negatywnego wpływu leków na jelita. Im więcej leków tym własna odporność dziecka staje się osłabiona.

Zdrowe jelita, zdrowy człowiek. Sprawdź co wspólnego mają choroby i jelita. W uzasadnionych przypadkach leki są konieczne, to oczywiste. Ale w czasach farmakoterapii na wyciągnięcie ręki, zwłaszcza w kontekście jej oddziaływania na mikrobiom, warto na moment zatrzymać się i z dystansem sprawdzić czy przypadkiem leki, które podajesz dziecku nie przyczyniają się do utrwalenia jego problemów zdrowotnych. To trudny, ale konieczny krok, jeśli chcesz wzmocnić odporność swojego dziecka. Leki bez recepty też mają tutaj znaczenie.

7. Nie licz na to, że z diety dostarczysz wszystkich niezbędnych składników odżywczych

Żywność stała się żywnością korporacyjną. Metody wspomagania tempa wzrostu, zwiększenia masy i stosowanie pestycydów i fungicydów, przekłada się na zmniejszenie wartości odżywczej. Badania potwierdzają spadek zawartości poszczególnych witamin i minerałów w porównaniu do poprzednich lat. Brak wystarczającej ilości składników odżywczych również będzie działał obniżająco na odporność.

Gleba jest coraz bardziej wyjałowiona wskutek rozpowszechnienia sztucznego nawożenia. Przykładowo w małopolskich ziemiach odnotowuje się brak selenu. Do tego hodowle mięsa, które stosują tucz zwierząt i podają im antybiotyki mając na celu jedynie ilość kilogramów, czyli zysk.

W dzisiejszych czasach zaspokojenie zapotrzebowania na wszystkie witaminy i minerały jedynie z pożywienia, stało się ekstremalnie trudne. A bez uzupełnienia niedoborów witamin i minerałów trudno jest zbudować odporność.

8. Pozwól dziecku się wyspać

Nie pozwalaj dziecku siedzieć do późna, zwłaszcza jeśli następnego dnia ma wstać wcześnie rano. Wypoczęty, zregenerowany organizm dużo łatwiej poradzi sobie z atakującymi wirusami i patogenami, niż ten chronicznie zmęczony. Znasz to na pewno. Czujesz, że coś Cię rozkłada, ale nie masz kiedy się wyspać bo terminy gonią. I co? Niewielka infekcja przeradza się w potężne choróbsko.

Ta sama zasada będzie dotyczyć Twojego dziecka. Brak wystarczającej ilości snu obniża odporność. Przy okazji wysypiania się zadbaj o jakość snu: zaciemnienie pokoju (im ciemniej tym więcej melatoniny czyli hormonu snu), odpowiednią temperaturę i wywietrzenie przed położeniem się do spania. Pamiętaj, że sen jest niezwykle ważny dla dziecka nie tylko ze względu na odporność. W czasie fazy głębokiego snu wydziela się, u dzieci, hormon wzrostu.

9. Dokonuj dobrych wyborów w zakresie żywienia i suplementacji swojego dziecka, które pomogą wzmocnić odporność

  • dobre wody wysokozmineralizowane pomogą uzupełniać magnez i wapń
  • wprowadź witaminę C rozłożoną na niewielkie porcje w ciągu dnia
  • rozważ wprowadzenie witaminy E w naturalnej postaci d-alfa tokoferoli
  • zwiększ spożycie karotenów w postaci soków warzywnych i warzyw w kolorze pomarańczowym
  • rozważ zastosowanie laktoferyny i colostrum, które w bardzo fajny sposób potrafią wzmocnić odporność

10. Czytaj i poszerzaj swoją wiedzę

Wiedza i zrozumienie pewnych zależności jest kluczem do Twoich działań i spokojnego podejścia do choroby dziecka. Twój spokój i pewność działań, wynikający ze zdobytej wiedzy, będzie niezwykle pomocny w dokonywaniu wyborów mających pomóc lub nie zaszkodzić Twojemu dziecku. Aby utwierdzić się w przekonaniu, że dobrze postępujesz- czytaj i ucz się.

11. Zerknij również na bardzo ważne kwestie zawarte w artykule: 7 naturalnych sposobów na nawracające infekcje dzieci

7 naturalnych sposobów na nawracające infekcje dzieci

Pamiętaj, że naturalnie silny układ odpornościowy skutecznie przeciwstawia się chorobom.  Gdyby było inaczej- ludzkość by wyginęła, już dawno temu. Wprowadź powyższe wskazówki, a znacznie wzmocnisz odporność swojego dziecka.

Polecam Ci także artykuł o diecie na odporność: jakie składniki diety wspomogą odporność i zmniejszą osłabienie organizmu dziecka?

Czy odporność dziecka to walka z wiatrakami? Myślę, że nie. Ale na pewno wymaga zaangażowania i konsekwencji. Ja sama natomiast jestem dużo spokojniejsza gdy wzmocniona odporność moich dzieci pozwala poradzić sobie z infekcją naturalnymi sposobami, takimi jak między innymi mleko kurkumowe, zamiast bezustannych rund chętnie przepisywanych sterydów i innych cudów, na których wspomnienie aż przechodzi mnie dreszcz.

Ściskam więc mocno :*