Możesz nie wiedzieć, że cała masa dobrych bakterii, która znajduje się w dolnym odcinku przewodu pokarmowego Twojego dziecka, w jelitach- potrzebuje jeść. I to dobrze zjeść. Najlepiej byłoby suto zastawić dla nich stół, a potem zaprosić na kolację. Oby nie byle jaką kolację. Tą kolacją, dla bakterii jelitowych, mają być właśnie, prebiotyki.

Z tego artykułu dowiesz się:

  1. Co to są prebiotyki?
  2. W jaki sposób prebiotyki wpływają na nasz organizm?
  3. Gdzie znaleźć prebiotyki?
  4. Pod jakimi innymi nazwami możesz znaleźć prebiotyki?
  5. Jakie suplementy będą dobrym prebiotykiem dla Ciebie i Twojego dziecka?

Co to są prebiotyki?

Na początku, najważniejsze, to określić czym są prebiotyki. Określić na tyle, żebyś potrafiła rozróżnić prebiotyki od probiotyków. Te dwie bowiem nazwy, często są mylone i używane zamiennie.

Prebiotyki to rodzaj błonnika roślinnego, którego organizm nie jest w stanie strawić, ale który wspomaga rozrost dobrych bakterii w jelitach. Te dobre bakterie zmieniają prebiotyczny błonnik w substancje chemiczne, między innymi przeciwzapalny kwas masłowy.

Prebiotyki są jak nawóz- przyspieszają wzrost dobrych bakterii. Im więcej różnorodnego pożywienia mają dobre bakterie jelitowe (czyli te, na których rozmnożeniu nam zależy) tym więcej ich będzie i tym bardziej będą różnorodne gatunkowo.

Mówiąc najprościej: bakterie jelitowe żywią się prebiotykami (żywnością o właściwościach prebiotycznych), dzięki którym się namnażają lub odradzają.

Dbając, żeby dieta Twojego dziecka, była żywnością bogatą w prebiotyki, dbasz nie tylko o jelita swojego dziecka. W ten niepozorny sposób, dbasz o jego odporność, zdrowie i dobre samopoczucie. O dobre wyniki w nauce i jego zdrowie w odroczonej, póki co mglistej, przyszłości.

Prebiotyki żywiąc dobre bakterie jelitowe, zapewniają zdrowy mikrobiom. A zdrowy mikrobiom to przewaga dobrych bakterii w stosunku do bakterii patogennych. Bakterie patogenne to z kolei te, które sprzyjają chorobom.

Jeśli dieta Twojego dziecka obfituje w słodycze i żywność przetworzoną, to dokarmiasz bakterie patogenne w jelicie, które sprzyjają chorobom. Dieta bogata w prebiotyki, czyli zdrowa żywność, karmi natomiast, te dobre bakterie.

Coraz częściej pojawia się świadomość, jak ważne jest zdrowie jelit. Zdrowe jelita, zdrowy człowiek. Jelita są swoistym drugim mózgiem. Czy wiesz o tym, że większość informacji biegnie właśnie od nich do mózgu? Wcale nie na odwrót, jak mogłabyś się spodziewać.

Dlaczego prebiotyki i mikroflora mają znaczenie dla zdrowia Twojego dziecka?

Dobre bakterie jelitowe żyją i rozmnażają się dopóki mają co jeść. Jeśli nie mają, to obumierają, a flora bakteryjna staje się coraz uboższa. To wtedy bakterie patogenne zaczynają dominować nad tymi dobrymi, a do krwioobiegu zaczynają się dostawać częściowo strawione białka i bakterie.

Mikroorganizmy, jeśli współpracujesz z nimi odżywiając się prawidłowo (prebiotyki) i zachowując prawidłową higienę życia, tworzą zdrowy ekosystem jelitowy, który z kolei wpływa na uszczelnienie jelita. Ścisłe połączenia w jelitach chronią przed przeciekaniem toksyn i alergenów do organizmu.

Dzięki temu układ odpornościowy działa prawidłowo i zapobiega chorobom. Ścisłe połączenia kosmków jelitowych i bogactwo flory bakteryjnej to mniej chorób i lepszy nastrój. Jeśli natomiast flora bakteryjna jest uboga, to istnieje większe prawdopodobieństwo, że  tu właśnie jest przyczyna nawracających infekcji.

Jeśli to takie proste to dlaczego tak trudno o zdrowie w dzisiejszych czasach?

Nie wystarczy po prostu jeść żeby nie odczuwać głodu. Jak zwykle okazuje się, że nie ilość, a jakość ma znaczenie. Większość pożywienia z przeciętnej diety małego człowieka trawi się w jelicie cienkim. Wysoko przetworzona żywność z dodatkiem cukru nie nakarmi wygłodniałych brzusznych mieszkańców.

Jaka żywność zakłóca ekosystem jelitowy? Jak odbudować mikroflorę jelit? Co jeść, czego unikać?

Dobre bakterie potrzebują wysoko odżywczego jedzenia, to właśnie prebiotyki, które dotrą do jelita grubego i staną się „nawozem” dla wzrostu bakterii jelitowych. Dla małych mikroorganizmów, brzusznych mieszkańców, prebiotyki są sprawą życia lub śmierci.

Dosłownie;)

Dlatego tak ważne jest, żebyś wiedziała gdzie znajdziesz prebiotyki. Wspomożesz odporność dziecka karmiąc go wysoko odżywczą żywnością, która będzie jednocześnie pokarmem dla dobrych bakterii jelitowych.

Żywność bogata w prebiotyki to:

1. Błonnik

Błonnik zawiera włókna, które docierają do bakterii stając się ich pożywieniem. Jest dla nich najważniejszy.

  • Owoce

Borówki, maliny i inne owoce jagodowe, które dzieci szczególnie lubią, stanowią prawdziwy przysmak dla mikrobów jelitowych.

  • Warzywa

Zwłaszcza warzywa krzyżowe obfitują w błonnik o działaniu prebiotycznym i udowodniono, że wywierają istotny wpływ na społeczność mikrobów w jelitach.

Brokuły, kalafiory, brukselki i jarmuż to też prebiotyki. Z pewnością znajdzie się coś, co Twoje dziecko lubi i uda się włączyć do jego diety.

Alternatywą zawsze może być zmiksowany szejk łączący zielone warzywa i owoce będący atrakcyjną formą zarówno dla małego człowieka, jak i jego mikrobów. Albo puree z kalafiora z dodatkiem masła zamiast puree z ziemniaków.

2. Skrobia oporna

W skrobię oporną bogate są lekko zielonkawe:

  • banany

A banany są pewnie tym owocem, do którego nie trzeba zachęcać Twojego dziecka. W naszym domu to najlepiej sprawdzony produkt, który odwraca uwagę od innych, tych mniej akceptowalnych dla moich dzieci. No chyba, że jest to kolor zielony. To wtedy święty boże nie pomoże.

Skrobia oporna to również wystudzone:

  • ziemniaki czy ryż

Skrobia oporna potrafi w łatwy sposób dostarczać prebiotyki. Bo dość ciężko jest znaleźć osobę, która nie lubi ani bananów, ani ziemniaków, ani ryżu. 

Czym jest skrobia oporna?

Ugotowane i w następnym kroku schłodzone produkty skrobiowe stają się oporne na trawienie enzymów trawiennych stając się jednocześnie rewelacyjnym pożywieniem dla mikroflory jelitowej.

Obiad na dwa dni? Zaoszczędzony czas i szczęśliwe jelita. Sushi? Ten schłodzony ryż to również masa cudownej skrobii opornej, którą mikrobiom uwielbia.

3. Inulina

To fruktan, który naukowcy również wiążą z pozytywnym wpływem na mikroflorę. W inulinę szczególnie bogata jest:

  • cykoria i topinambur

Obrany i rozgnieciony z masłem topinambur również może być zamiennikiem dla puree z ziemniaków. Jeśli nie w wersji samodzielnej, to może Twoje dziecko zaakceptuje ich smak zmieszany w puree z ziemniaków. Topinambury to prebiotyki pełną parą. Warto poszukać sposobów na włączenie ich do diety.

Inulinę do diety dziecka można włączyć również w postaci gotowego proszku – ma lekko słodki smak, który raczej nie powinien być problematyczny. Można go dodać niemalże do każdego posiłku.

Sproszkowana inulina może wywoływać wzdęcia, dlatego wprowadzaj ją bardzo powoli i ostrożnie, obserwując jednocześnie reakcję organizmu.

4. Galaktooligosacharady

Ten przydługi wyraz to inaczej błonnik będący składnikiem:

  • roślin strączkowych

Rośliny strączkowe to dobre prebiotyki. Ze względu jednak na to, że zawierają one kontrowersyjne lektyny pokarmowe, nie traktuj ich jako podstawy Waszej diety. Stwierdzenie co za dużo, to niezdrowo, w ich przypadku, ma sporo uzasadnień. Pamiętaj również o kilkugodzinnym, wcześniejszym wymoczeniu produktów zawierających lektyny, czyli, między innymi: soczewicy, fasoli, grochu.

Więcej na ten tamat znajdziesz: jak codzienna żywność niszczy zdrowie Twojej rodziny, zaburzając mikroflorę jelit?

5. Colostrum i Lactoferryna

To genialne prebiotyki, które wymyśliła sama matka natura. Wymieniając pokarmy karmiące dobre bakterie jelitowe nie można pominąć właśnie ich.

Najważniejsze i najlepsze prebiotyki dla dziecka, to laktoferryna zawarta w siarze (czyli mleku w pierwszych godzinach po porodzie) i w mleku karmiącej matki. Jeśli więc szczęśliwie karmisz swojego maluszka piersią- dostaje on pokarm bogaty w najwartościowsze dla niego probiotyki, jak i prebiotyki.

Przeczytaj również o fascynującym i trochę szokującym dla niektórych fakcie przekazywania flory bakteryjnej dziecku podczas porodu: co to jest mikrobiom, bakterie jelitowe i kontrowersyjny seeding?

Dla starszego dziecka, które nie jest już karmione piersią, a którego mikroflorę jelitową chcesz wspomóc, również masz alternatywę w postaci gotowych preparatów w postaci colostrum (najlepiej pobranego w ciągu 4 godzin od ocielenia się) czy laktoferryny.

Pamiętaj, że najlepiej będzie gdy pokarmy prebiotyczne (prebiotyki) znajdą się w posiłku, do którego podajesz dziecku probiotyki (jeśli takie stosujesz).

Dlatego jeśli stosujesz colostrum, bądź laktoferrynę (gotowe prebiotyki) – podaj je swojemu dziecku pół godziny przed posiłkiem. Probiotyki natomiast w trakcie posiłku. 

Stworzysz w ten sposób najlepsze warunki dla namnożenia się dobrych bakterii jelitowych, które zaproszone na dobrą kolację, odwdzięczą się zdrowym jelitem Twojego dziecka.

Pamiętaj jednak, że żadne prebiotyki ani suplementy probiotyczne (nawet najlepsze) nie dadzą żadnych spektakularnych efektów, jeśli podstawowa, codzienna dieta dziecka będzie pozostawiała wiele do życzenia.

Mikroflora i 10 sytuacji wymagających wprowadzenia probiotyków Twojemu dziecku

 

Jeśli masz pytania (nie tylko o prebiotyki), problem bądź wątpliwości, pisz – chętnie odpowiem:)

Tekst powstał w oparciu o:

Food Pharmacy Lina NertbyAurell Mia Clase

The Gut Balance Revolution Gerard E. Mullin